• Het Paleo diner wat mag je hierbij eten

    Het Paleo diner is ook wel bekend als het eten uit de steentijd of het oermensdiner.

    Het haalt de kernprincipes uit onze jagers- voorouderlijke levensstijl en combineert die met modern wetenschappelijk onderzoek en een goede dosis gezond verstand. Het paleo diner is op dit moment steeds populairder aan het worden. Het is rijk aan proteïnen, vezelrijk en je kunt er ook nog van afvallen zonder te moeten snijden in het aantal calorieën. Makkelijk gezegd is het, eten zoals de natuur het voor ons bedoeld heeft en op een gezonde manier afvallen.

     

    diner

     

    Vandaag de dag leven we veel te snel snel, werken we hard,consumeren we verpakte, verwerkte voedingsmiddelen, leven we met stress, slapen we niet genoeg…kortom allemaal dingen die ons ziek, dik en depressief maken. Om een ​​optimale gezondheid te bereiken, kan een Paleo levensstijl daarin verandering brengen.

    Als we kijken naar onze voorouders, dan aten die heel, onbewerkt voedsel, bewogen meer, sliepen beter en hadden veel minder stress. Het diner van deze oermens bestond voornamelijk uit dierlijke eiwitten en vetten, groenten, noten en zaden, fruit en eieren. Vandaag de dag bestaat ons diner vooral uit geraffineerde koolhydraten uit granen, rijst en aardappels alsmede zuivel en suikers. Volgens wetenschappers veroorzaakt deze manier van eten de meeste van onze welvaartsziekten want doordat we vandaag de dag veel zitten en veel geraffineerde koolhydraten tot ons nemen, heeft ons lichaam veel moeite om tot vetverbranding te komen. En hierdoor krijgen steeds meer mensen te maken met overgewicht. Om ons nu gezonder en fitter te kunnen voelen en een gezonder gewicht te kunnen bereiken, kan het paleo recepten diner een goede oplossing zijn.

    Wat mag je eten bij het Paleo dieet?

    Ga je voor een Paleo dieet, dan zul je een heleboel vers mager vlees en vis, fruit en groenten en gezondere vetten gaan eten. Focus hierbij vooral op voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitaminen en mineralen.
    Dit kunnen zijn;

    • Orgaanvlees (lever, nier, beenmerg, hart, hersenen, …)
    • Groene bladgroenten (spinazie, boerenkool, snijbiet, rucola, …
    • Vlees van gras gevoede herkauwers (rund, bizons, lam, …)
    • Weekdieren en andere schaal- en schelpdieren (oesters, mosselen, wilde zalm, sardines, …)
    • Eierdooiers
    • Gefermenteerde levensmiddelen (zuurkool, kimchi, …)
    • Bouillon;

    Ook zijn de volgende producten toegestaan;

    Welke voedingsmiddelen zijn niet toegestaan bij het Paleo dieet?

    Omdat onze voorouders jagers-verzamelaars geen boeren waren, moet je bij het Paleo recepten diner afscheid gaan nemen van;

    • Granen (tarwe, rogge, gerst, haver, bruine rijst, …)
    • Peulvruchten (sojabonen, pinda’s, kikkererwten, bruine bonen, …)
    • Plantaardige olie(sojaolie, arachideolie, maïsolie, …)
    • Toegevoegde suikers (frisdrank, snoep, gebak, vruchtensappen, …). Wat suiker uit natuurlijke bronnen zoals fruit mag wel.
    • Zuivelproducten

    Voorbeelden van goedkope paleo diner gerechten zijn;

    • Spek, spinazie en champignons ovenschotel
    • Gebakken zalm met asperges en geroosterde bietjes
    • Warme kip en courgette salade
    • Worstjes met puree van pastinaak en paddestoelen
    • Salade van zalm uit blik
    • Witte wijn en knoflook mosselen
    • Karbonades met appels en uien
    • Steak met eieren
    • Fajettas met kip
    • Lever met uien

    Deze gerechten zijn allemaal te bereiden in ongeveer 20 minuten of minder en bevatten weinig ingrediënten, maar zijn heel lekker en bijzonder. De te gebruiken ingrediënten en de manier van bereiden van deze goedkope paleo diner gerechten is te vinden in diverse paleo gerechtenboeken of op het internet.

    Eet smakelijk!

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>